Reklama

Superschopnost skutečně úspěšných lidí: 6 tipů, jak posilovat vlastní vůli

Superschopnost skutečně úspěšných lidí: 6 tipů, jak posilovat vlastní vůli
  • Začněte s hubnutím ještě dnes.
  • Naučte se nový jazyk.
  • Jíst zdravě nebylo nikdy jednodušší.

Během jednoho odpoledne jsem podobných sloganů (hlášek) zahlédla hned několik. V metru, na billboardu nebo na projíždějící tramvaji. No, dejme tomu, že je leden. Ale stejně je to trochu frustrující, nemyslíte? 

Nutno přiznat, že mám malinko nemoc z povolání a všechny ty reklamní hlášky nejspíš cíleně vyhledávám. Pro inspiraci, pobavení atak. Ale stejně mě to přivedlo na jednu myšlenku.

Položili jste si někdy otázku, co odlišuje úspěšného člověka od většiny ostatních lidí

Člověka, který opravdu dokáže splnit své novoroční cíle a:

  • Zhubne 15 kilo,
  • naučí se cizí jazyk (a nemyslím typické fáze: jak se máš, kolik je hodin, prosím a děkuji),
  • nadobro změní svůj jídelníček,
  • založí úspěšnou firmu a časem nechutně zbohatne?

Co mají tihle lidé navíc oproti ostatním, kteří už v únoru půlku věcí ze svého ročního TO-DO listi předem odsoudí k záhubě? Co je tou tajnou esencí? Nebo spíš superschopností?

Síla vůle.

Touha po sebezdokonalování je nám vrozená

Máme ji totiž zakódovanou přímo v naší DNA. Progrese je nám tedy doslova vlastní. Jinak bychom doteď ryli písmo do kamene a spali v jeskyni.

Naproti tomu ale stojí další vlastnost, která nás místo práce láká dívat se na 5 dílů oblíbeného seriálu, sjíždět sociální sítě nebo uklízet byt v době, kdy na to FAKT není vhodná doba. 

Ano tušíte správně. Největším sokem superschopnosti zvané síla vůle je PROKRASTINACE

Znám ji důvěrně a myslím si, že už jste s ní taky určitě někdy měli tu čest :-).

Co je to vůle a jak se liší od motivace?

Motivace je touha něco udělat. Je součástí vůle — taková její pomocnice. Vůle je jakýmsi jejím dalším stupněm. Představuje totiž absolutní závazek něco udělat

Nebo také schopnost:

  • Upřednostnit skutečně důležité úkoly před krátkodobými aktivitami či nápady, které přinesou okamžité potěšení nebo rozptýlení.
  • Překonat sám sebe a vlastní nechuť či nevoli k určité aktivitě.
  • Jít dlouhodobě za hlavními životními cíli (dokázat ho určit a rozdělit na menší cíle, které jsou v souladu s tím hlavním) a zároveň poznat sám sebe natolik, aby bylo možné se v případě selhání celkem bezpečně a rychle dostat zpět na správnou cestu

Vůle je také označována za nejmocnější sílu lidského chování. Tedy v případě, že ji budeme dostatečně posilovat. Na základě řady průzkumů je totiž připodobňována právě ke svalu. Když ji začnete cvičit a nepolevíte, kýžené výsledky se dříve nebo později dostaví. Jaké jsou podle různých zdrojů ty nejosvědčenější způsoby, jak posilovat naši vůli?

7 tipů, jak posilovat vůli

1. Prospěte se k úspěchu

Příliš banální? Ale kdeže. Spánek je opravdu základ. Regulace našeho chování, rozhodování či sebekontrola jsou ovládány z prefrontální mozkové kůry. A o tuto část mozku musí být obzvlášť královsky postaráno. Potřebnou energii jí dodáme právě kvalitním spánkem a dobrým jídlem. Podle Daniela Kripkeho, uznávaného vědce v oblasti spánku, jsou nejšťastnější a nejproduktivnější lidé, kteří si denně dopřávají 6,5—7,5 hodiny spánku. Pokuste se k tomu přidat pravidelnost v tom, kdy vstáváte a uléháte, a máte rozhodně našlápnuto k úspěchu! 

A nezapomeňte si přečíst knížku Proč spíme, já ji mám aktuálně v top 5 na svém booklistu a nemůžu se dočkat 🙂

2. Zbavte se nežádoucích podnětů

Někteří lidí jsou k nežádoucím podnětům mnohem citlivější než jiní. A možná právě proto, aniž by si to uvědomili, jsou mnohem náchylnější k tomu, aby se tak trochu dobrovolně (čti počáteční fáze prokrastinace) nechali vyrušit z bohulibé činnosti

Vnější vlivy jsou obecně velmi podceňované. Většina lidí se dnes zaměřuje na vnitřní motivaci, ale zapomínají odstranit tu nejprostší příčinu nesoustředěnosti, která nás oddaluje od našich cílů. V praxi to může znamenat to, že u práce přestanete třeba poslouchat rádio (můj případ), které vás rozptyluje, do noťasu si nainstalujete appku, která vám zablokuje sociální sítě (např. tahle nebo tahle), Gmail a přístup na  Novinky.cz a mobil si úmyslně zapomenete v jiné místnosti.

3. Pozor na rozhodovací paralýzu

Mám-li být upřímná, považuju právě tento bod za jednu ze svých největších osobních slabin. Ostatně, už jsem o něm psala v článku Rozhodovací paralýza aneb nesnesitelná těžkost rozhodování

Existuje pojem jako vyčerpání vůle, který pracuje s tím, že síla vůle a schopnost sebekontroly je limitovaná a může se během dne vyčerpat, pokud ji plýtváme na častá a zbytečná rozhodnutí. Pokuste se nepodstatná rozhodnutí zkrouhnout na minimum. Zavést si vlastní rutiny do každodenních aktivit.  Buďte v co nejvíce směrech minimalisté. Pořiďte si jednoduchý šatník (tím omezíte obligátní ranní nerozhodnost typu „Co si vezmu na sebe“). Zkrátka si vytvořte rozhodovací systém, který vám bude během dne brát co nejméně energie.

4. Nejtěžší úkol jako první

I tento bod značně posiluje naši vůli. A určitě jste o něm už slyšeli. Mně hodně pomáhá s celkovou produktivitou během dne. Pokud totiž udělám určitý úkol hned na začátku dne, nakopne mě to k plnění dalších. A vypozorovala jsem, že to nutně nemusí být úplně ten nejtěžší. A tak většinou, než se pustím do snídaně, udělám aspoň jeden nebo dva menší úkoly. Pak už mi plnění těch ostatních jde snadněji a nemusím se do nich tolik nutit

Pokud nakoukneme do fyziologie, může za to uvolnění dopaminu, ke kterému dochází po úspěšném splnění určitého úkolu. Díky tomu jsme pak spokojenější, kreativnější a plní elánu do dalších úkolů.

5. Trénujte vůli postupně

Ideální způsob, jak posilovat vůli je trénink. Vyberte nějakou činnost, ke které se musíte tak trochu nutit. Skvělým tipem může být aktuálně tolik populární ranní studená sprcha nebo běh. Nebo třeba přestat odkládat budík a vstát na první zazvonění (což mimochodem taky hodně pomáhá s denní produktivitou). 

Až se tato činnost pro vás stane rutinou, vyhledejte další. Psychologické studie potvrzují, že takto vytrénovaná vůle je méně náchylná k vyrušení od nežádoucích podnětů a odolnější k vyčerpání. 

6. Restartujte se a doplňte vyčerpanou vůli

Restart je důležitý. I pro naši vůli. A není potřeba se uchylovat k ničemu extrémnímu. Naší vůli stačí pár minut denně. Obecně se doporučuje si dělat mezi jednotlivými úkoly či časovými úseky krátké pauzy. Vyplňte je krátkou procházkou, 10 dřepy, zdravou svačinou nebo klidně 15 minutovým šlofíkem (pokud vám to pracovní prostředí dovoluje). Hlavně se pokuste vyhnout mobilu a sociálním sítím, u kterých se povinná KRÁTKÁ přestávka velmi snadno vymkne kontrole :-).

Tímto způsobem si udržujeme produktivitu a také udržujeme naši vůli ve bdělém stavu během celého dne.

Jak posilujete a formujete svoji vůli? Co vám pomáhá pracovat na svých snech a cílech a moc často se neodklánět ze správné cesty? Budu moc ráda za další tipy ohledně produktivity a efektivity, na které spoléháte vy :-).

Vaše V.

 

Reklama
Veronika
Blogerka. Kávoholička. Cestovatelka. Diářová maniačka. Milovnice všeho krásného. Spolumajitelka zlobivého kocoura. Odbornice a věčná badatelka v oblasti potravin a výživy (nutrimagazin.cz). Tvrdohlavá býčice. Perfekcionistka. Jo a taky občas trochu stresařka a nervóza, co potřebuje mít všechno hned. Vysnila si, že bude žít život podle svých představ a strašně si přeje, aby jí to vyšlo. Věří, že pokud člověk opravdu chce něčeho dosáhnout, zaměří na to veškerou svou pozornost a je ochotný udělat krok do neznáma, MUSÍ to prostě vyjít. ... a proto sekla se všemi jistotami a maká na tom! Budete mi držet palce a sledovat můj příběh :-)?